MediaBrífing

Newsletter Filipa Struhárika o médiách a žurnalistike

Odoberať tento newsletter
 

Zmanipulujte svojich rodičov, priateľku alebo kolegu. Už za 29 dolárov

MediaBrífing je po dvojtýždňovej pauze späť. Tento týždeň sa dozviete, ako môžete vyskúšať brainwashing na svojich najbližších, ako funguje ruská propaganda a prečo maďarskí administrátori Facebooku nemajú posudzovať príspevky maďarských politikov.

Zobraziť na webe
 

Chcete, aby sa váš frajer konečne rozhýbal a požiadal vás o ruku? Alebo naznačiť kolegovi, že by mal zmeniť prácu? Či postrčiť manželku, aby s vami sama iniciovala sex? Môžete sa o tom spolu porozprávať, ale môžete ich tiež skúsiť zmanipulovať cez internet.

Služba The Spinner sľubuje, že dokáže ovplyvniť správanie ľudí. Už za 29 dolárov môžete vami vybranú osobu na webe bombardovať špeciálne upravenými článkami a pokúsiť sa tak o malý brainwashing.

Keď zaplatíte, vygeneruje vám služba Spinner nevinne vyzerajúci odkaz. Ten pošlete vami vybranej osobe mailom alebo cez akúkoľvek četovaciu aplikáciu. Odkaz pôsobí ako bežný link na článok, vtip či zábavné video, kliknutím naň sa však osobe uloží do prehliadača malý kúsok kódu (cookies) a vďaka nemu sa jej začnú zobrazovať špeciálne vybrané články.

Ako svoje fungovanie vysvetľuje služba Spinner.

Základný balík obsahuje 10 článkov, ktoré sa dotyčnej osobe zobrazia 180-krát v priebehu troch mesiacov. Články sú pravé, Spinner len upraví ich nadpisy a popisy. Manželka tak môže tri mesiace vídať na internete články s nadpisom ako "3 dôvody, prečo by ste mali iniciovať sex so svojím manželom" či "10 tipov do manželstva, ktoré by mala poznať každá žena".

Spinner ponúka niekoľko kampaní. Deti si napríklad môžu objednať balíček na zmanipulovanie rodičov, aby im dovolili kúpiť si psa. K dispozícii sú aj kampane, ktoré majú presvedčiť ľudí, aby prestali fajčiť, piť alkohol alebo jesť mäso. Služba tiež sľubuje, že dokáže vytvoriť aj inú kampaň, špeciálne podľa vašich požiadaviek.

Spinner vysvetľuje, že nerobí nič nezákonné, len využíva nástroje, ktoré sa bežne používajú v reklame, keď sa vás obchodníci snažia presvedčiť, aby ste si kúpili knihu alebo letenku. "Ponúkame tieto možnosti bežným ľuďom," vraví Elliot Shefler zo Spinneru.

Aby sa Spinner vyhol prípadným právnym problémom, v podmienkach používania píše, že objednávateľ má svoju obeť informovať. Manžel má teda manželke povedať, že si takúto kampaň objednal, aby ona mala možnosť ju odmietnuť. "Ak používateľ zneužije našu službu a nedá svojej žene o nej vedieť, už to nie je naša zodpovednosť."

O službe Spinner už písal bulvárny Sun, magazín Rolling Stone aj Financial Times, jej fungovanie, výsledky a pozadie však ostávajú nejasné. Doména je registrovaná anonymne, služba má vraj sídlo v Londýne, hoci presnú adresu medzičasom z webu zmazali. Shefler odmietol odpovedať, kto za projektom stojí. "No comment," odpísal.

Prezradil, že službu od jej spustenia na jar využilo do 5000 platiacich zákazníkov, tieto tvrdenia však nie je možne nezávisle overiť.

Podvod? Ak by služba bola len ďalším internetovým podvodom (scam), ktorá len vyláka od ľudí peniaze, no žiadnu protihodnotu neponúkne, nevyzerala by inak. Insitné fotky z fotobanky na webe a reklama na YouTube s falošnými novinármi na dôveryhodnosti nepridáva. K tomu treba pripočítať Elliota Sheflera, ktorý komunikuje s médiami. Na otázku, ako vie garantovať, že jeho služba nie je podvodom, odpovedal stručne: "No comment." Len ťažšie si možno predstaviť horšie PR.

Dobrá správa je, že služba Spinner nefunguje v EÚ a Británii. Shefler pre Denník N potvrdil, že dôvodom je GDPR. Prísnejšie pravidlá ochrany súkromia tak u nás pôsobia ako strašiak a autori zvažujú, či sa im podobné eticky diskutabilné služby oplatí spúšťať v našom regióne.

Ako funguje ruská propaganda? Detaily z Pobaltia

Zdroj: buzzfeednews.com

Ruská vláda financuje skupinu zdanlivo nezávislých webov vo východnej Európe a diktuje im, aké správy majú šíriť. Ako to funguje, sa teraz podarilo popísať tímu investigatívnych novinárov, ktorí sa  sa dostali k dokumentom a ku konverzáciám cez Skype.

V októbri 2014 Aleksandr Kornilov, ktorého estónska kontrarozviedka spája s Kremľom, spustil v Litve, Lotyšsku a Estónsku tri weby nazvané Baltnews. Mali byť nepolitické a zábavné, no realita bola úplne iná. Novinári sa dostali výpisom z četu na Skype, kde Kornilov dostával príkazy od zamestnancov Rossiya Segodnya, spravodajskej agentúry vlastnenej ruskou vládou a prevádzkujúcej médiá ako Sputnik a RIA Novosti.

"Ahoj, mám úlohu," napísal Kornilovovi v júni 2015 Aleksandr Svyazin, zamestnanec Rossiya Segodnya. "Každý deň musíte informovať o troch veciach z piatich tém, ktoré navrhneme," napísal mu Svyazin. "Rozumiem," reagoval Kornilov.

Svyazin cez čet posielal ďalšie a ďalšie príkazy. Chcel dostávať informácie o chystaných udalostiach v krajine, požadoval zverejňovanie výsledkov prieskumov o Európe, napríklad správy o tom, že občania EÚ chcú viac nezávislosti od USA. Od portálov Baltnews tiež chcel, aby zverejňovali správy o protiruských sankciách či o možnom odchode Grécka z EÚ. Postupne pri niektorých témach bolo uvedené, že sú "povinné". Boli to práve tie, ktoré mali vyvolať konflikt medzi EÚ a USA a pri správach o kríze na Ukrajine.

Svyazin tiež raz - zrejme omylom - poslal Kornilovovi zoznam tém, boli neskôr spracované v prokremeľských médiách v bývalých krajinách Sovietskeho zväzu. Témy boli následne spracované v miestnych pobočkách agentúry Sputnik.

Novinárom sa tiež podarilo odhaliť pozadie finacovania prokremeľských webov. Napríklad cyperská firma Barsolina Ventures im posielala 11 400 eur mesačne a dostávala informácie o čítanosti a najpopulárnejších textoch.

Ďalšia zapletená spoločnosť bola zo Srbska - SPN Media Solutions DOO Beograd. Vlastnila ju firma blízka agentúre Rossiya Segodnya a hoci nemala oficiálne žiadnych zamestnancov, ročný obrat bol 3,5 milióna eur.

Weby Baltnews tiež nakupovali falošnú návštevnosť a komentáre od botov. Milión zobrazení sa dal od jednej ruskej firmy nakúpiť v prepočte za zhruba 160 dolárov, jeden komentár od falošného diskutéra za 13 centov.

Kornilovova v roku 2016 zadržala polícia, peniaze do médií však tiekli ďalej. Kornilov sa neskôr dohodol s estónskym prokurátorom, vyhol sa trestu za daňové podvody a falšovanie dokumentov, no jeho firma bola odsúdená. Portály Baltnews fungujú naďalej. Viac podrobností v reportáži BuzzFeedu.

A čo my? Investigatívni novinári pre Denník N potvrdili, že v získaných dokumentoch a konverzáciách na Skype nenašli zmienky o Slovensku a Česku.

Hoaxy, dezinformácie a propaganda

Facebook a Google nemajú na Slovensku partnerskú organizáciu, ktorá by im pomohla overovať vymyslené správy. To sa ale môže zmeniť. Demagóg.sk a Manipulátoři.cz majú ambíciu sa do takejto spolupráce zapojiť. S ich prispením by sa tak mohlo obmedziť šírenie niektorých bludov na sociálnej sieti, nepravdivé správy by sa tiež mohli prepadnúť vo výsledkoch vyhľadávania.

Už je neskoro príliš neskoro ochrániť novembrové voľby do amerického Kongresu, napísal Alex Stamos, bývalý šéf bezpečnosti vo Facebooku. Podľa neho je ešte šanca urobiť niečo na ochranu pred možnými útokmi v prezidentských voľbách 2020.

Facebook a Instagram zrušili účty predstaviteľom mjanmarskej armády. Sociálne siete tak chcú zabrániť ďalšiemu šíreniu nenávisti a dezinformácií.

Twitter začne označovať politickú reklamu pri témach ako potraty či imigrácia. Zadavatelia takýchto reklám budú musieť verifikovať svoju identitu.

Ukazovať konzervatívcom na Twitteri aj liberálne názory ich môže ešte viac utvrdiť v ich pôvodnom názore. Výskum z Duke University v New Yorku ukázal, že podobné pokusy môžu namiesto zmierenia polarizácie docieliť presný opak.

Viac ako 100 švédskych novinárov bude spolupracovať na monitoringu dezinformácií pred budúcotýždňovými parlamentnými voľbami. Budú odhaľovať zdroje šírených bludov a zároveň ladiť spoločný workflow pred voľbami do europarlamentu 2019.

Ruskí boti a trollovia šíria nezmysly o očkovaní, cieľom je opäť polarizovať spoločnosť, píše Edward Lucas.

Video týždňa

Krátky dokument BBC o Švédsku. O krajine, o ktorej sa hovorí, že je úspešná a progresívna, no zároveň čítame, ako zlyháva a ničia ju migranti. Ktorý naratív je ten správny?

Ďalšie správy o médiách

ADMINI FACEBOOKU
Maďarskí administrátori Facebooku nemajú posudzovať príspevky vysokopostavených maďarských politikov a provládnych médií. Portál 444.hu zistil, že takéto príspevky musia administrátori posielať na posúdenie do írskej centrály. "Pravidlá platia pre všetkých, každý príspevok môže byť nahlásený a všetky nahlásené príspevky sú posudzované, avšak sú tu médiá, ktoré si vyžadujú špeciálnu pozornosť. Nehovoriac o provládnych maďarských stránkach." Novinári tiež bližšie popísali, ako vyzerá systém práce maďarských adminov sídliacich v Berlíne.
+ Magazín Motherboard popísal, ako Facebook moderuje príspevky. Ide o asi najpodrobnejší text na túto tému, aký som doposiaľ čítal.

YOUTUBE
New York Times urobil veľkú reportáž o nakupovaní falošných videní na YouTube. Niektorí si totiž kupujú videnia s nádejou, že si ich potom pozrie aj viac ľudí. Martin Vassilev z Ottawy napríklad už tento rok predal 15 miliónov videní a zarobil 200-tisíc dolárov. YouTube priznáva, že ešte v roku 2013 mal rovnaké množstvo videní od botov ako od ľudí. Inžinieri sa obávali, že to naruší systém, ktorý odhaľuje falošnú návštevnosť a že algoritmus začne vnímať reálne videnia ako falošné a opačne.

APPLE A DANE
Začiatkom augusta sa Apple stal na burze prvou firmou, ktorej hodnota presiahla 1 bilión dolárov. Za výborné čísla spoločnosti môže aj zníženie daní, ktoré ju motivovalo zdaniť 245 miliárd dovtedy ukrytých pred americkými úradmi, píše daňová poradkyňa Renáta Bláhová. CEO Applu Tim Cook si tak aj vďaka Donaldovi Trumpovi mohol vyplatiť bonus 120 miliónov dolárov.

GOOGLE A ČÍNA
Google po rokoch zvažuje návrat na čínsky trh, no tento krok môže priamo ovplyvniť slobodu tlače, píše na blogu Committee to Protect Journalists. Google totiž zvažuje, že v krajine spustí cenzurovanú verziu svojich služieb. "Nielen, že by tak firma priamo pomáhala cenzurovať správy - filtrovaním výsledkov vyhľadávania odstránením tých médií, ktoré vláda považuje za nevhodné -, ale zároveň by vyslala signál iným firmám a iným krajinám, že je prijateľné vymeniť slobodu tlače za prístup na lukratívne trhy." 14 ľudskoprávnych organizácií vyzvalo Google, aby svoje plány na príchod do Číny zrušil.

GOOGLE A TRUMP
Donald Trump tento týždeň zaútočil na Google a tvrdil, že ovplyvňuje výsledky vyhľadávania tak, aby sa v nich objavovali najmä negatívne správy, keď si ľudia gúglia jeho meno. Americký prezident tvrdí, že hlasy konzervatívcov sú umlčiavané a že to možno bude riešiť, neupresnil ako. "Tí, ktorí sa najhlasnejšie sťažujú na to to, že sú umlčiavaní, nikdy nezmĺknu," reagovala novinárka Kara Swisher. Zatiaľ neexistuje jediný vierohodný dôkaz, že by IT firmy manipulovali svoje algoritmy podľa politickej ideológie. Výsledky vyhľadávania v Googli sú optimalizované tak, aby dávali ľuďom najlepšie výsledky, najlepší obsah. "Lenže čo ak relevancia a kvalita nie sú rovnomerne distribuované naprieč médiami," pýta sa Alexis C. Madrigal z magazínu Atlantic. Vysvetľuje, že mainstreamové médiá skrátka majú väčšie redakcie, lepšie trénovaných novinárov a rešpektovanejšie weby ako podstatne menšie pravicové a konzervatívne stránky.

KNIHY
Ak hľadáte knihu o Facebooku, ktorú sa oplatí prečítať, dávam do pozornosti Antisocial Media, ktorú v júni vydal Siva Vaidhyanathan, profesor na University of Virginia. Pár postrehov z nej som spísal na Facebooku. Kto chce vedieť viac o problematike online obťažovania, tento týždeň vyšla aktualizovaná verzia knihy The Internet of Garbage, stiahnuť si ju môžete zadarmo.

Web televízie CNN oslávil 30. augusta 23. narodeniny. Takto stránka vyzerala pri spustení v roku 1995.

Ďalšie správy

Vyšiel prvý československý Vogue, no ozvali sa aj hlasy, že namiesto toho, aby ukazoval, čo je elegancia a vkus, sa len "díva do minulosti a oživuje socialistické retro".

Považská Bystrica minula na súkromné televízie v rokoch 2014 - 2015 5x viac ako Banská Bystrica, 11x viac ako Prešov, 18x viac ako Trenčín a až 32x viac ako Nitra, upozornila nadácia Zastavme korupciu.

Videosekcia Facebook Watch začína fungovať celosvetovo, posledný rok bola testovaná v USA. Firma chce tiež podporiť tvorcov, ale aj tvorbu titulkov k už existujúcim videám.

Twitter testuje novú funkciu, ktorá ľuďom ukáže, koho by mali prestať sledovať.

Zverejnená bola česká verzia manuálu pre solutions journalism, teda žurnalistiku zameranú na prinášanie riešení.

Očakávame

3. septembra by mal padnúť verdikt v prípade dvoch reportérov agentúry Reuters, ktorým v Mjanmarsku hrozí 14 rokov za mrežami za porušenie štátneho tajomstva. Novinári popísali masové vyvražďovanie Rohingov.

5. septembra budú zástupcovia Googlu, Facebooku a Twitteru pred americkým Kongresom. Témou bude cenzúra a zasahovanie do volieb.

10. septembra sa vracia relácia Reportéri, ktorú začiatkom roka stopol šéf RTVS Jaroslav Rezník.

Citát týždňa

Som presvedčený, že inteligencia českých novinárov je niekedy na úrovni blbouna nejapného, čo bol tvor žujúci na Madagaskare, ale bol právom vyhubený. Českých novinárov sa zatiaľ vyhubiť nepodarilo.

- Miloš Zeman, český prezident na stretnutí s veľvyslancami

Zmeniť nastavenia e-mailov
Odhlásiť z odoberania